Wibu-Systems sluit zich aan bij Industrieel Internet Consortium

Deel op:

Enabling Interoperable Security Reference Architectures for the IoT

Wibu-Systems, leverancier van oplossingen voor softwareafscherming, licentiebeheer en toegangscontrole voor digitale systemen, is toegetreden tot het Industriële Internet Consortium (IIC). Deze vanuit de Verenigde Staten opererende organisatie tracht op internationaal niveau partijen te bundelen die werken aan een veilige internetinfrastructuur voor industriële toepassingen. IIC streeft naar een eenduidig model voor de inrichting, compatibiliteit en open standaarden van specifieke netwerken, gebruikt door industriële bedrijven.

Het Global CEO Outlook 2015 rapport van KPMG toont aan dat bestuursvoorzitters van grote, mondiaal opererende ondernemingen de bedreigingen van internetcriminaliteit veronachtzamen. Meer aandacht voor een aanpak aan de bron: dus afscherming tegen ongeoorloofd gebruik van de softwarecode achter de diverse applicaties is volgens Wibu-Systems juist noodzakelijk voor een snelle acceptatie van het Internet of Things (IoT). Het bedrijf noemt de inspanningen van ICC met het oog op deze bevinding dan ook noodzakelijk.

Malafide activiteiten leiden tot problemen
Binnen de industriële omgeving kunnen malafide activiteiten zoals het opzettelijk verstoren van vitale bedrijfsprocessen of de diefstal van intellectueel eigendom (kennis van productieprocessen en ontwerpspecificaties) voor veel problemen zorgen. Een onderzoek van VMDA, de belangenvereniging van Duitse machinebouwers, toont aan dat er in 2012 voor 7,9 miljard euro aan orders is misgelopen omdat concurrenten machines met dezelfde functionaliteit tegen lagere prijzen op de markt brachten. Bij 9 van de 10 machinebouwers was er sprake van sotwarepiraterij, terwijl in totaal 48% van de VMDA-leden complete machines gereproduceerd zagen worden door buitenlandse concurrenten.

De ontwikkeling en het beheer van software legt in toenemende mate beslag op de investeringen binnen de industrie, zowel binnen de afzonderlijke productiemachines als voor de besturingsystemen van de totale fabrieksautomatisering. Zo is alleen al de ’automotive’ industrie verantwoordelijk voor 90% van alle door elektronica en software gedreven innovaties. Met de hoge verwachtingen omtrent automatisch bestuurde voertuigen is het dus heel aannemelijk dat de door software geleverde meerwaarde binnen enkele jaren stijgt tot ver boven de 40%.

Andere samenwerkingsverbanden
Al een geruim aantal jaren is Wibu-Systems via de oprichters Oliver Winzenried (CEO Wibu-Systems AG), Marcellus Buchheit (President Wibu-Systems VS) en Marcel Hartgerink (Wibu-Systems Benelux) actief in diverse samenwerkingsverbanden voor de beveiliging van digitale informatie en systemen. Zo maakt Wibu-Systems deel van het consortium onder leiding van Deutsche Telekom, dat via standaard koppelingen een panklare oplossing voor de beveiliging van Industrie 4.0 toepassingen levert. Daarnaast participeert Wibu-Systems actief in initiatieven van BITKOM en VDMA in Duitsland en in Nederland het NEN Industrieel Platform Cyber Security.

Naar top