SAP-koppeling met CodeMeter

Deel op:

Licentiebeheer rond SAP-modules gestroomlijnd via koppeling met CodeMeter

Het gebruik van SAP gebaseerde applicaties is voortaan te beveiligen en  te licentiëren  via het CodeMeter  systeem voor softwarebescherming van Wibu Systems.  De koppeling met de SAP technologie is tot stand gekomen in nauwe samenwerking  Informatics Holding.  Dit Oostenrijkse bedrijf levert diensten en producten voor  licentiebeheer  van SAP-modules in branchegerichte oplossingen van bijvoorbeeld machinebouwers of software-ontwikkelaars (ISV’s).

Als marktleider in generieke software voor alle aspecten binnen de bedrijfsvoering heeft SAP een omvangrijk ecosysteem opgebouwd van markpartijen die eigen specifieke deeloplossingen ontwikkelen rondom  de SAP ERP-kern. Deze ISV’s  gebruiken dikwijls SAP ook voor hun eigen administratieve toepassingen. Het beheer van de gebruiksrechten voor de SAP-programmatuur vereist goed inzicht in de rechten en verplichtingen, verbonden aan de licenties.  Licentiemanagement is dus complex  in het geval dat  software zowel  voor eigen doeleinden wordt ingezet,  maar ook deels wordt doorgeleverd in een dienstverlening   aan derden.

Watch the Video on Youtube

De koppeling aan de CodeMeter License Central Internet Edition maakt van het licentiebeheer een gestroomlijnd proces. De licentie wordt aangemaakt in License Central. Van daaruit gaat een SAP  activeringscode via e-mail of een afleverbon naar de eindgebruiker.  Die activeert de licentie via een licentieportaal of een activering wizard in de aangeschafte software.

Bij activering van  aanvullende software verzendt CodeMeter License Central automatisch een rapport naar SAP en creëert daarmee een waardevol bestand met licentieafspraken, data rapportages en analyses.

De samenwerking met Informatics komt voort uit onze gemeenschappelijke doelstellingen, terwijl we elk onze eigen expertise meebrengen.  Daardoor waren we in staat om in het afgelopen najaar  demosystemen te tonen.  Als en gecertificeerd partner van SAP leverde Informatics de professionele kennis van de SAP omgeving waardoor we CodeMeter technologie met SAP software hebben kunnen combineren, zo verklaart Oliver Winzenried, CEO en oprichter van Wibu-Systems.

Wij zijn dankbaar dat we deze pasklare oplossing aan ons productenpallet hebben kunnen toevoegen.  Deze voorziening leidt tot kosteneffectieve en soepele implementaties met vereenvoudigde back office procedures. ISV profiteren daar direct van.  Voor wie begeleiding nodig heeft, hebben we een training- en adviesgroep klaar staan die helpt bij het aan elkaar koppelen van productie- en verrekkingmodules, aldus Henry Ritzlmayr, CTO bij Informatics.

Informatics en Wibu-Systems  zijn voornemens een volledig generieke variant van deze licentiebeheer oplossing te ontwikkelen , waardoor gebruikers nog sneller SAP modules kunnen implementeren.

Naar top